Hand-out Nicea 7, avonddienst 30 maart

De Heilige Geest heeft gesproken door de profeten

Schriftlezing: 2 Timotheus 3:10-17, 2 Petrus 1:16-21

Apostel Mattheüs

De apostel Mattheus met een engel, van Rembrandt. De schilder laat ons nadenken over wat de inspiratie van de Bijbel inhoudt. In het midden zie je Mattheus schrijven aan zijn evangelie. Hij is gestopt en denkt na over hoe hij verder moet. Hij staart voor zich uit, alsof hij weer terugdenkt aan zijn tijd met de Heere Jezus. Op de achtergrond de engel die een hand op hem legt en de woorden influistert. Mattheus merkt het niet, maar ontvangt het wel. 

Opzet van de preek:

  • Inleiding: Veel gedoe rond de Bijbel en gezag - Toen al!
    • Bijbel is allemaal menselijk (Petrus) o Mensen accepteren geen gezag (Paulus) - Argumenten vandaag de dag:
    • Cultuurkloof tussen toen en nu o De Bijbel is onduidelijk o Iedereen leest het anders, wie heeft dan gelijk?
    • Wie zijn wij om te oordelen over anderen?
  • Wat zegt de Bijbel?
    • De Bijbel ontkent niet dat de Bijbel door mensen is geschreven, juist wel. Maar ook van de Geest!
  • Hoe dan?
    • Door de Heilige Geest, Die is de autoriteit o Ingeblazen (2 Tim. 3:16). o Niet alleen de Geest als bron, maar ook de verwoording is door de Geest (2 Petr. 1:21) - Wat betekent dat voor nu?
    • De helderheid van de Bijbel (Reformatie) o De mens kritisch op de Bijbel of de Bijbel kritisch op de mens? Al snel is de mens de norm, en durven we niets meer te zeggen over andere mensen, met een beroep op de Bijbel. Maar blijkbaar wegen menselijke opvattingen dan zwaarder dan de Bijbel.
    • Heel de mens gebruikt de Geest in het schrijven, heel de mens gebruikt Hij ook in het uitleggen. Ook de lezer wordt ingeschakeld door de Heilige Geest. Dat vraagt van ons studie, maar Hij gebruikt ook onze emotie, ervaringen en ons verleden.

Vragen:

  • Wanneer merk je dat de Heilige Geest door de Bijbel heen spreekt?
  • Hoe leef je onder het gezag van Gods Woord?
  • Hoe kunnen we een Bijbelgetrouwe gemeente zijn?
  • Wat vind je zelf het grootste gevaar voor het gezag van de Bijbel vandaag de dag?
  • Hoe leg je aan andere mensen uit dat de Bijbel je leven bepaalt? Juist als het tegen de tijdsgeest ingaat?
  • Kijk nog eens naar het schilderij van Rembrandt hierboven. Hoe zou je de inspiratie van de Bijbel zelf uitbeelden?

Verdieping

Het modewoord van vandaag de dag is hermeneutiek. Dat is de leer van hoe je de boodschap overbrengt naar vandaag de dag. Er is namelijk altijd een afstand tussen de Bijbeltekst en ons. Vanwege een andere cultuur, omdat we de schrijvers niet kennen, omdat het lang geleden was, omdat we het lezen in een vertaling, enz. Dat besef is niet nieuw. Elke grote theoloog heeft daar mooie dingen over geschreven. 

Wat wel nieuw is, is dat het nu een woord is wat verlammend werkt. Mensen hoeven maar het woord te noemen en gelijk gaat de discussie een andere kant op, of het wordt plat geslagen. Dat ligt niet aan het woord, wel aan de opvatting erover in onze postmoderne tijd. 

Nu heerst de opvatting dat wij de betekenis geven. Denk maar aan een schilderij. Het gaat er niet om wat de kunstenaar voor bedoeling heeft, dat weet je niet, dat weet hij zelf geeneens. Het gaat erom wat ik erin zie, dat is de ware betekenis. 

Als je zo de Bijbel leest, dan verandert er wel wat. 

  • Dat zorgt voor relativisme: er zijn allemaal verschillende betekenissen die even belangrijk zijn.
  • Het zorgt voor gemakzucht: je hoeft alleen je eigen gevoel te laten spreken en niet te onderzoeken wat de Heilige Geest en de schrijvers bedoelen.
  • Het ondergraaft het gezag van de Bijbel: de mens geeft betekenis en is dus de autoriteit.

Dat er een afstand is, is logisch. Daarom dat er altijd beleden is dat je de Heilige Geest nodig hebt om de Bijbel te verstaan. Laten we in de omgang met de Bijbel daar uitkomen en niet bij onszelf. Dat vraagt: 

  • Een open houding, geboren uit rust, inkeer en het gebed om de leiding door de Heilige Geest.
  • Om studie en hulp van anderen om de Bijbel te begrijpen.
  • Besef dat de Bijbel haast heeft. Het is niet geschreven als handleiding of dogmatiek, maar als de uitnodiging voor de naderende bruiloft van het Lam.
  • En daarom opnieuw een open houding, om opnieuw te lezen en Gods Woord te ontvangen.
  • HEER, ai, maak mij Uwe wegen, Door Uw woord en Geest bekend.

    Download hier de Hand-out